{"id":3129,"date":"2022-07-05T13:32:39","date_gmt":"2022-07-05T11:32:39","guid":{"rendered":"https:\/\/erhvervsforsyning.dk\/?p=3129"},"modified":"2022-07-06T10:14:06","modified_gmt":"2022-07-06T08:14:06","slug":"inspirerende-kontorindretning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/erhvervsforsyning.dk\/inspirerende-kontorindretning\/","title":{"rendered":"Skab et positivt arbejdsmilj\u00f8 gennem inspirerende kontorindretning"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Skab et positivt arbejdsmilj\u00f8 gennem inspirerende kontorindretning<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

For at holde en virksomhed godt k\u00f8rende, er det selvf\u00f8lgelig vigtigt, at medarbejderne er effektive. Men hvordan s\u00f8rger vi for det?<\/p>

En effektiv arbejdsplads er en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives. Derfor er der i dag i h\u00f8j grad fokus p\u00e5 medarbejdernes trivsel. Flere st\u00f8rre arbejdspladser har en HR-afdeling, og flere steder afholdes der MUS-samtaler for at tjekke op p\u00e5, hvordan medarbejderne har det. Det kan ogs\u00e5 v\u00e6re en fordel at have lignende ordninger p\u00e5 de mindre arbejdspladser. Det er ikke altid de sm\u00e5, private virksomheder t\u00e6nker over behovet for trivselssamtaler eller trivselsskemaer, men det kan have relevans.<\/p>

En anden m\u00e5de hvorp\u00e5 I kan skabe et godt og positivt arbejdsmilj\u00f8 er gennem inspirerende kontorindretning. Indretningen har nemlig stor betydning for medarbejdernes trivsel og effektivitet. Problemer i forhold til indretningen kan ogs\u00e5 ofte komme p\u00e5 tale under trivselssamtaler og lignende, men det kan ind imellem v\u00e6re sv\u00e6rt at s\u00e6tte ord p\u00e5, hvad problemet er, og hvordan de kan l\u00f8ses.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tBestil 3 uforpligtende tilbud<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

F\u00e5 tilbud p\u00e5 en indretnings-konsulent<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Det kan derfor v\u00e6re en fordel at f\u00e5 hj\u00e6lp udefra til at skabe et godt arbejdsmilj\u00f8 gennem indretningen. F\u00e5 en indretningskonsulent eller r\u00e5dgiver med fokus p\u00e5 arbejdsmilj\u00f8 til at komme ud og kigge p\u00e5 arbejdspladsen og indretningen, og hvordan den kan forbedres. F\u00e5 tre tilbud p\u00e5 indretningskonsulenter her.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"kvinder\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\n<\/svg>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\n<\/svg>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Har du endnu ikke indsendt en opgave?<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tBestil 3 uforpligtende tilbud<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Arbejdsmilj\u00f8 og indretning<\/h2>

Indretning har ogs\u00e5 stor betydning for arbejdsmilj\u00f8et. Det er vigtigt at overveje alt fra m\u00f8bler til belysning og st\u00f8jniveau, for det kan alt sammen have betydning for, hvordan medarbejderne trives.<\/p>

Et godt arbejdsmilj\u00f8 er et sted, hvor der er gode m\u00f8bler og faciliteter. Er det et kontor med arbejdsborde og kontorstole, er det vigtigt at disse m\u00f8bler er ergonomiske og giver medarbejderne mulighed for at arbejde i forskellige stillinger. Det er ogs\u00e5 vigtigt, at rummet er lyst op p\u00e5 en ordentlig og behagelig m\u00e5de, og s\u00e5 skal der v\u00e6re fokus p\u00e5 at d\u00e6mpe st\u00f8j.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"kontor\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Skab et godt f\u00e6llesskab gennem indretningen<\/h2>

I dag er det \u00e5bne kontorlandskab blevet en meget popul\u00e6r indretningsform p\u00e5 mange arbejdspladser. B\u00e5de fordi det p\u00e5 sin vis er pladsbesparende, fordi der ikke kr\u00e6ves kontorer til hver enkelt medarbejder. Men ogs\u00e5 fordi det kan v\u00e6re med til at styrke det sociale og f\u00e6llesskabet. Det kan h\u00f8jne arbejdsmoralen.<\/p>

Der kan dog v\u00e6re fordele og ulemper ved det \u00e5bne kontorf\u00e6llesskab \u2013 l\u00e6s mere om det her<\/a>.<\/p>

Generelt er der dog enighed om, at det \u00e5bne kontorf\u00e6llesskab har mange positive sider \u2013 s\u00e5fremt det er indrettet ordentligt. Her er det is\u00e6r vigtigt at have fokus p\u00e5 lydniveauet, og det er vigtigt at overveje, hvordan lyden kan forbedres. Det f\u00f8rste skridt er at tage et kig p\u00e5 indretningen og m\u00f8blerne. Store, polstrede m\u00f8bler er gode til at absorbere lyd, s\u00e5 her kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at indrette sm\u00e5 zoner i det \u00e5bne kontor, hvor der er polstrede m\u00f8bler. Det kan ogs\u00e5 fungere som zoner, hvor det er muligt at tage en pause og lige f\u00e5 en kop kaffe. Det kan ogs\u00e5 v\u00e6re et sted til uformelle samtaler blandt medarbejderne. S\u00e5 l\u00e6nge det stadig er stille og rolig snak.<\/p>

Rumdelere skaber intimitet<\/h3>

Det kan ogs\u00e5 v\u00e6re en god id\u00e9 at opstille afsk\u00e6rmning eller rumdelere, der kan bidrage til at absorbere lyden. Desuden kan det ogs\u00e5 hj\u00e6lpe med lydabsorberende objekter p\u00e5 v\u00e6ggene. Det kan v\u00e6re i form af billeder og kunst, men ogs\u00e5 opslagstavler, eller mere konkret akustikpaneler og lignende.<\/p>

N\u00e5r der er styr p\u00e5 indretningen og lydniveauet, kan det \u00e5bne kontorf\u00e6llesskab v\u00e6re et godt sted for medarbejderne. Det kan v\u00e6re rart og inspirerende at sidde omgivet af sine medmennesker og kolleger, og der er altid mulighed for at f\u00e5 lidt hj\u00e6lp eller sparring.<\/p>

Det er dog ikke alle mennesker, der trives i det \u00e5bne kontorf\u00e6llesskab, og her kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at se p\u00e5 de enkelte individer og overveje, om der kan laves s\u00e6rlige l\u00f8sninger. Har I ikke mulighed for at stille enkelte lokaler til r\u00e5dighed, kan det v\u00e6re en god id\u00e9 at tilbyde muligheden for hjemmearbejdsdage, hvor der er mulighed for at arbejde for sig selv i ro og mag.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\u00e5bent\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t

Gode arbejdsforhold \u2013 husk p\u00e5 fysisk og mental sundhed<\/h2>

Gode arbejdsforhold betyder, at der skal v\u00e6re fokus p\u00e5 b\u00e5de fysisk og mental sundhed. Der skal stilles det rette udstyr til r\u00e5dighed. Der skal v\u00e6re gode og ordentlige m\u00f8bler: Ergonomiske kontorstole, og gerne h\u00e6ve-s\u00e6nkeborde. Til computerbrugerne skal der v\u00e6re gode sk\u00e6rme, der kan justeres i h\u00f8jden. Det g\u00e6lder is\u00e6r kontorer, hvor der ikke er faste skrivebordspladser. Her er det vigtigt, at kontorm\u00f8bler og sk\u00e6rme kan tilpasses den enkelte.<\/p>

Overvej ogs\u00e5 om der kan stilles tr\u00e6ningsbolde eller balancebr\u00e6t til r\u00e5dighed, s\u00e5 medarbejderne har mulighed for at variere i arbejdsstillingerne og m\u00e5ske styrke musklerne i ben og ryg i l\u00f8bet af dagen.<\/p>

Der skal ogs\u00e5 v\u00e6re fokus p\u00e5 medarbejdernes mentale sundhed. Hj\u00e6lp hinanden i travle perioder \u2013 s\u00f8rg for at der er god kommunikation og mulighed for dialog. Arbejdspladsen skal v\u00e6re et sted, hvor medarbejderne f\u00f8ler sig trygge og godt tilpas. Det skal ogs\u00e5 v\u00e6re et sted, hvor de f\u00e5r feedback og ros, s\u00e5 de ved, hvor godt de g\u00f8r det, og hvad de kan g\u00f8re for at forbedre sig. For det er ogs\u00e5 med til at h\u00f8jne effektiviteten.<\/p>

Inspirerende kontorindretning<\/h2>

Men hvad er inspirerende kontorindretning? Udover at der selvf\u00f8lgelig skal v\u00e6re stillet ordentlige m\u00f8bler til r\u00e5dighed, og der skal v\u00e6re fokus p\u00e5 akustikken?<\/p>

Inspirerende kontorindretning handler selvf\u00f8lgelig om mere end bare m\u00f8blerne. Og her handler det ikke bare om at have smarte designerstole eller ergonomiske kontorstole. Det handler om at skabe et sted, hvor der er mulighed for kreativitet og inspiration. Her skal vi gerne over i den mere \u00e6stetiske del af indretningen, frem for den praktiske.<\/p>

Her handler det om helheden i kontorindretningen. Det skal v\u00e6re et milj\u00f8, hvor kreativitet er i fokus. Det kan g\u00f8res ved at t\u00e6nke over virksomhedens v\u00e6rdier, og hvordan de kan afspejles i indretningen. Skal der v\u00e6re kunst p\u00e5 v\u00e6ggene, eller m\u00e5ske motiverende udtryk p\u00e5 plakater? Overvej derfor, hvad I st\u00e5r for, og hvordan I vil afspejle det.<\/p>

Skal der farver p\u00e5 v\u00e6ggene. Overvej i s\u00e5 fald hvilke, og hvordan de passer ind i virksomheden. Bare pas p\u00e5 med at v\u00e6lge skrappe, distraherende farver. V\u00e6gge med d\u00e6mpede farver kan v\u00e6re rarere for \u00f8jnene. Skal der lidt pang p\u00e5, kan det g\u00f8res med flotte billeder, kunst eller farverige m\u00f8bler. S\u00e5 er det ogs\u00e5 nemmere at skifte ud, hvis I bliver tr\u00e6tte af at kigge p\u00e5 det.<\/p>

Indret ogs\u00e5 gerne kontoret med planter. Det er b\u00e5de godt for indeklimaet, men ogs\u00e5 rart for \u00f8jnene med de flotte gr\u00f8nne planter.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\n<\/svg>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\n\t\n<\/svg>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Har du endnu ikke indsendt en opgave?<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\tBestil 3 uforpligtende tilbud<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t<\/a>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Ofte stillede sp\u00f8rgsm\u00e5l<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/i><\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/i><\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tHvordan skaber jeg et godt arbejdsmilj\u00f8?<\/a>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t

Du kan f\u00f8rst og fremmest skabe et godt arbejdsmilj\u00f8 ved at lytte til dine medarbejdere \u2013 god kommunikation er nemlig vigtig. S\u00f8rg ogs\u00e5 for at give ros og feedback, s\u00e5 de opmuntres til at g\u00f8re et godt arbejde. Indretningen har i h\u00f8j grad ogs\u00e5 betydning for arbejdsmilj\u00f8et \u2013 t\u00e6nk is\u00e6r over st\u00f8j, og skab et godt rum at v\u00e6re i.<\/p><\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/i><\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/i><\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tHvad er et godt arbejdsmilj\u00f8?<\/a>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t

Et godt arbejdsmilj\u00f8 handler om b\u00e5de det fysiske, sociale og psykiske ved arbejdet. Arbejdspladsen skal v\u00e6re et sted, hvor det er rart for medarbejderne at v\u00e6re. Der skal v\u00e6re ordentlige faciliteter og m\u00f8bler, men ogs\u00e5 god mulighed for at styrke det sociale. Det skal v\u00e6re et sted, hvor medarbejderne f\u00f8ler sig godt tilpas.<\/p><\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t

\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/i><\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/i><\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/span>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\tHvad er vigtigt for arbejdsgl\u00e6de?<\/a>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t

For at skabe arbejdsgl\u00e6de skal du skabe et godt milj\u00f8 \u2013 b\u00e5de hvor der er ordentlige faciliteter, men ogs\u00e5 mulighed for samarbejde og sparring til dem, der har behov for det. Der skal derfor v\u00e6re fokus p\u00e5 b\u00e5de indretning, s\u00e5vel som medarbejdernes trivsel.<\/p><\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t