Et godt kontormiljø skaber de bedste rammer for en produktiv arbejdsdag i behagelige omgivelser. Det er derfor vigtigt at indrette en arbejdsplads, så det er et godt sted at være for medarbejderne. Det er blandt andet vigtigt at tage udgangspunkt i rummets størrelse, lyset og akustikken. Desuden er indretningen og udstyret også yderst vigtig. Her er det godt at sørge for, at ergonomien er i orden.
At indrette sit hjem er én ting. Her gælder det nemlig om at danne de perfekte rammer for dit hjem, og ikke andres. På en arbejdsplads er der flere mennesker, du skal forholde dig til. Dine medarbejdere og potentielle kunder. Det er derfor vigtigt at indrette med sine medmenneskers tanker i baghovedet. Hvad er den optimale kontorindretning? Og hvordan indretter vi et kontor, så det er et rart sted for alle at være? Et sted der opfordrer til kreativitet, produktivitet og eventuelt samarbejde.
Herunder kan du læse mere om, hvordan du kan indrette kontor og åbne kontorlandskaber. Du kan blandt andet læse om, hvad du bør overveje, når du skal indrette kontor, samt hvis du har brug for hjælp og rådgivning hos en indretningskonsulent.
Indhent 3 tilbud fra indretningskonsulenter, med speciale i erhverv.
At skabe et godt kontormiljø med indretning kræver tid, penge og mange overvejelser – og i mange tilfælde hjælp udefra. Til gengæld kan den rette indretning være med til at skabe et godt miljø, der højner arbejdsglæden og skaber de perfekte rammer for en god arbejdsdag for de ansatte.
Når kontoret skal indrettes, kan det være en fordel at søge hjælp hos en indretningskonsulent, der er specialiseret i kontorindretning og arbejdsmiljøer. En indretningskonsulent eller indretningsrådgiver kan nemlig hjælpe med at finde de rigtige møbler. De kan også finde måder hvorpå eksisterende møbler kan bruges i en bedre sammenhæng. Derudover kan de hjælpe med at skabe et miljø, hvor der er fokus på ergonomi, farver, lys og lyd. De kan også hjælpe med at skabe en rolig stemning, hvor produktivitet er i højsædet.
Når du skal indrette en kontorarbejdsplads, er der mange ting, du bør tænke over. Det handler nemlig ikke bare om at skabe et godt arbejdsmiljø med fokus på ergonomi og indretning. Alt det kommer vi til længere nede.
Ifølge Arbejdstilsynet er der nemlig også nogle særlige regler og krav til arbejdsrum og kontorrum.
Fysiske krav til rummet:
Desuden er det vigtigt, at medarbejderne har adgang til:
Når du har styr på det, begynder alt det sjove selvfølgelig. Selve indretningen – og hvordan skal man nu gribe det an?
Er du ikke ude i at hyre en indretningsrådgiver eller indretningskonsulent til kontorindretningen, men vil du hellere selv kaste dig ud i opgaven, kan du læse mere herunder om, hvad du bør overveje, når du skal indrette kontor.
Når du skal indrette kontor på arbejdspladsen, er der mange ting, der er vigtige at tage højde for – foruden Arbejdstilsynets krav.
Det gælder ikke bare om at finde det første og bedste skrivebord og kontorstol. Et skrivebord er nemlig ikke bare et skrivebord, og en kontorstol er ikke bare en kontorstol. Her er det vigtigt at tage højde for ergonomi.
Når du skal købe kontormøbler, er det vigtigt at vælge gode møbler, der er designet med fokus på ergonomi. Det gælder både arbejdsborde og arbejdsstole.
Arbejdsborde med hæve-sænke funktion er klart at foretrække, men det er også vigtigt, at de har en vis størrelse, så der er plads til eventuelle computerskærme, laptops, tastaturer og andet. Bordet bør derfor have en vis dybde, så en computerskærm kan stå i en passende afstand. Desuden bør der være fint med plads til at du kan støtte hænder og underarme foran tastaturet. Det er også en god idé at gå efter en lidt mat bordplade, da genskin på bordet fra sollys kan virke generende for øjnene.
Med arbejdsstole er der også en række krav. Her er det vigtigt, at stolen er stabil og giver dig bevægelsesfrihed. Vælg derfor en stol med hjul (og gerne fem hjul, da det giver den bedst stabilitet). Stolesædet og stoleryggen skal kunne indstilles i højden. Stoleryggen skal også kunne indstilles på skrå. Det kan være en fordel at gå efter en stol, hvor det også er muligt at indstille sædedybden og hældningen.
Det er især vigtigt med arbejdsborde og arbejdsstole med mange indstillingsmuligheder på arbejdspladser, hvor der er flere der benytter samme arbejdsplads. Medarbejderne har forskellige kropsbygninger og højder, og derfor er det vigtigt at både bord og stol kan indstilles i højde mm. Det er derfor et krav, at der er hæve-sænkeborde, hvis der er skiftende medarbejdere, som bruger samme bord.
Læs meget mere om arbejdsmøbler og ergonomi på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Et godt kontorrum er et sted, hvor der er rart at være. Der skal være rummeligt, uden en masse overflødige møbler. Der skal også gerne være lyst, og måske lidt farver.
Der skal være plads til at man både kan sidde, gå og bevæge sig. Og der må gerne være mere behagelige siddepladser, der indbyder til lidt mere afslappende samtaler, når der er behov for en lille pause fra arbejdet. Tænk også gerne på, at der skal vises hensyn til kørestolsbrugere eller medarbejdere med handicap.
Lyset har også stor betydning for motivationen og arbejdsglæden. Det er ikke rart at arbejde i et mørkt rum. Det er derfor vigtigt at finde gode lyskilder. Placeringen af dem også essentiel. Arbejder dine medarbejdere meget foran en skærm, er det vigtigt at lyset ikke er placeret sådan, at det skaber genskær og problemer for skærmarbejdet.
Vær også opmærksom på lyset udefra. Dagslys er uden tvivl den bedste belysning, men det kan også være for meget, hvis solen hamrer ind ad vinduerne. Her er det derfor også godt at overveje placeringen af arbejdsborde og computerskærme.
For meget lys kan også genere øjnene, så det er godt at finde den helt rigtige balance.
Overvej også, hvilken type solafskærmning der egner sig bedst til jeres kontor. Skal der monteres markiser udenfor, eller skal der sættes gardiner eller persienner op indenfor? Solafskærmning kan hjælpe med at holde de kraftige solstråler ude, både for lysstyrkens skyld, men også for at der ikke bliver for varmt i rummet. Lysindfald og temperatur har nemlig stor betydning for arbejdsmiljøet.
Lyd – eller akustik – er også en væsentlig faktor i kontorindretning. Lyden kan nemlig have stor betydning for arbejdsglæden og motivationen. På et kontor kan der opstå meget støj – særligt i åbne kontorer, hvor mange måske sidder foran en skærm og taster løs på tastaturet, eller tager imod opkald fra kunder eller lignende.
Her skal lyden absorberes for ikke at genere og skabe for megen uro. Skal der bygges nyt kontor, kan det her være en fordel at overveje, hvilket materiale der er i loftet og på gulve. Her kan det nemlig være en god idé at gå efter mere lyddæmpende materialer som troldtekt i loftet, eller lyddæmpende gulvtæpper, vinyl eller andre materialer, der er gode til at absorbere lyden.
Lydabsorberende skærmvægge eller skillevægge, samt opslagstavler og større møbler som sofaer kan også være gode til at absorbere en del af lyden. Skærmvægge eller skillevægge er ligeledes oplagt til at give lidt privatliv til de forskellige kontorpladser.
På nogle arbejdspladser handler det ikke bare om at skabe et kontormiljø, der spiller i forhold til ergonomi, lyd og lys.
Farver har også stor betydning for arbejdsglæden og motivationen. Endda mere end vi lige regner med. Da kontoret er et sted, vi opholder os i længe ad gangen, er det derfor en god idé at overveje, hvordan I får farver inkorporeret i rummet. Skal væggene males, så hold jer til lyse farver, så der ikke bliver for mørkt og dystert. Ellers kan I også indrette med farvede møbler.
Overvej hvilke farver, der passer til kontoret. Skal der fuld knald på, indbyder I måske til et kreativt og festligt sted? Men skal der lidt mere ro på farverne, så der ikke er for meget kaos og uro omkring? Overvej hvad der er mest passende til jeres arbejdsplads.
Skal der kunst på væggene? Designermøbler, planter eller andre dekorative elementer? Overvej om det har betydning for arbejdspladsen: Hvilken stemning skal der være i arbejdsrummet? Og skal det være et sted, der er indbydende over for gæster, kan det være en god idé at vælge lidt flere dekorative elementer, der skaber en god oplevelse.
Planter er hyggelige; de er dekorative, rare for øjnene og så er de med til at skabe et godt indeklima. Husk dog lige på, at planter er levende og skal vandes og passes. Er der tid og budget til at passe planterne, eller skal I have nogen udefra til at komme og sørge for planterne? Tag eventuelt et kig på planteudlejning til erhverv. Er det stadig en lidt for uoverskuelig opgave, kan I også vælge kunstige planter til kontoret.
Kunstige planter er efterhånden så flot lavet, at de nemt kan forveksles med levende planter – og så er de nemme at passe.
Farver, kunst og planter kan dermed have stor betydning for både arbejdsglæden for medarbejderne, såvel som for jeres billede udadtil. Det kreative bureau vil måske gerne udstråle kreativitet. Det kan for eksempel komme til udtryk med kunst på væggene – eller måske med eksempler på jeres succesfulde, kreative projekter, der også kan fungere som inspiration.
I kan også indrette med motiverende kunst, der kan fremme arbejdsglæden og produktiviteten. Har I særlige visioner og målsætninger? Tænk over hvordan kan det inkorporeres i jeres indretning.
I Danmark er vi glade for kaffe, og de fleste vil nok være enige i, at der bør være mulighed for kaffe på en arbejdsplads. Det kan være noget så simpelt som en elkedel og instantkaffe, eller det kan være en kaffemaskine eller kaffeautomat. Uanset hvad vil en kaffemaskine og/eller en elkedel være en god idé – og elkedlen især, for så er der også et alternativ til te-drikkerne.
Det kan dog være lidt af en opgave at finde ud af, hvilken kaffemaskine der egner sig bedst til din virksomhed og arbejdsplads. Skal I gå all in med en espressomaskine eller kaffeautomat? Eller kan en fin industrikaffemaskine til filterkaffe klare opgaven?
Kaffemaskine til erhverv byder på flere muligheder. Det er muligt at købe en kaffemaskine og selv sørge for indkøb af kaffe. Men det er også muligt at finde leverandører med særlige aftaler, hvor I køber en kaffemaskine, og der er løbende service og kaffe inkluderet. Leasing af kaffemaskine til erhverv kan også være et fint alternativ til mange virksomheder. Her får I som regel også en særlig aftale med service, vedligehold og evt. levering af kaffe.
Med en kaffeaftale til erhverv slipper I for en masse besvær, og det eneste I skal sørge for, er at der er varm kaffe til medarbejdere og gæster. Så nemt er det. Læs mere om kaffemaskiner til erhverv.
For at du kan blive klar til at indrette en arbejdsplads, skal du selvfølgelig også tænke over, hvilke møbler, der skal være til dig selv og dine medarbejdere.
Det er selvfølgelig vigtigt, at der er borde, stole og belysning. Men hvilken type inventar er også nødvendig på et kontor?
Vi har lavet en huskeliste over de mest almindelige ting, der kan være nødvendige på en kontorarbejdsplads:
Der er altså mange ting at tage højde for, når der skal indrettes kontor. Vi anbefaler derfor, at du tænker over, hvad der er behov for på jeres arbejdsplads. Og når du har styr på det, kan du indhente tilbud på alt fra kaffemaskiner til arbejdsborde. Er du helt på bar bund, kan du også få tilbud til indretningsrådgivning her.
De seneste år er det åbne kontorlandskab eller storrumskontoret blevet yderst populært i Danmark. Men faktisk har konceptet eksisteret i en del år. Vi ser det blandt andet helt tilbage i 1960’erne i USA, hvor det åbne kontor vandt mere og mere ind. Før 1960’erne var det heller ikke unormalt at finde arbejdspladser, hvor især sekretærer og kontorassistenter sad på rad og række ligesom i et klasselokale.
Formålet med det åbne kontor er, at det skal understøtte et mere moderne arbejdsmiljø. Det skal være et sted, hvor der er fællesskab og mulighed for videndeling, feedback og sparring. Det egner sig derfor især godt til arbejdspladser, hvor der netop er behov for vidensdeling og sparring. Små arbejdspladser kan dog også have stor glæde af fælleskontoret.
Storrumskontorerne har vundet mere og mere ind – og især også i Danmark. Der er dog fortsat diskussioner om, hvorvidt denne indretningsmodel gør noget godt for arbejdspladsen eller ej.
Meningen om de åbne kontorlandskaber er nemlig meget delte, og det kan du blandt andet læse mere om her.
Her bygger spørgsmålet på, om det videnskabeligt kan bekræftes eller afkræftes, at der er noget positivt ved åbne kontorlandskaber.
Forskningen inden for kontorer og indretning viser, at der er to tilgange til de åbne kontorlandskaber eller storrumskontorer.
Den positive tilgang påpeger, at storrumskontorerne giver et bedre socialt liv. Medarbejderne får bedre sociale relationer, og det er med til at gøre dem mere tilfredse med deres arbejde.
Den negative tilgang har derimod en modsat holdning til storrumskontorerne. Her påpeges det, at medarbejderne ikke får fred, og af frygt for at forstyrre hinanden og at føle sig overvåget, opnår de færre sociale relationer og er mindre tilfredse med deres arbejde.
Så er spørgsmålet så, om det åbne kontorlandskab eller storrumskontoret er godt eller ej?
Og det korte svar er – det afhænger af arbejdspladsen. Der er ikke noget simpelt svar, og det er i bund og grund meget individuelt. Det er derfor svært at give noget videnskabeligt svar på, om det åbne kontorlandskab er godt eller ej.
Det afhænger af medarbejderne, både fælles og individuelt, samt indretningen og omgivelserne. Desuden kan størrelsen på kontoret også have noget at sige. Der er stor forskel på, om man sidder i et stort lokale med op til 200 medarbejdere – og især hvis det er i et call-center, hvor mange taler i telefon hele tiden, eller der er mange der snakker sammen hele tiden. Eller om man sidder i et mindre rum med 10-12 medarbejdere, der hver især koncentrerer sig om deres, mens de har mulighed for at tale sammen og få sparring og feedback efter behov.
For at skabe et godt arbejdsmiljø i de rigtige rammer, er det derfor godt at overveje, om det åbne kontorlandskab er noget for jer. I så fald skal i overveje, hvordan det kan indrettes så det kommer medarbejderne til gode, og deres dagligdag og arbejdsgang ikke bliver forstyrret. Overvej hvilken type arbejdsopgaver medarbejderne sidder med, samt om der ofte er behov for sparring og snak indbyrdes.
Er det et stort kontor, kan I overveje at have ekstra lokaler, som mindre mødelokaler eller lignende, hvor medarbejdere kan sætte sig og tage en snak – uden at forstyrre de andre.
Mindre kontorer kan have stor glæde af det åbne kontorlandskab, da der her er god mulighed for socialt fællesskab, sparring og lignende. Her er det mere et spørgsmål om, at medarbejderne respekterer hinanden og selv kan sørge for ro og koncentration, når det er nødvendigt. Om nødvendigt kan I sætte særlige rammer for, hvornår der er plads til smalltalk. Eller at enkelte kan sætte sig et andet sted, hvis de har behov for at lave fællesopgaver eller sparre.
Det er altså vigtigt at overveje, om det åbne kontorlandskab giver mening for din virksomhed. Hvilke opgaver skal medarbejderne løse, og hvordan gør de det bedst. Overvej hvor mange medarbejdere I er, og sæt nogle rammer for, hvordan I kan opretholde et godt arbejdsmiljø uden for megen støj og forstyrrelser.
I det følgende afsnit kan du læse mere om, hvad du bør overveje, når du vil bygge et åbent kontorlandskab op.
Først og fremmest er det vigtigt at overveje, om det giver mening for jer at have et åbent kontorlandskab på arbejdspladsen. Foreningen Branche, Fællesskab, Arbejdsmiljø (BFA) har lavet en fin guide til, hvordan de åbne kontormiljøer kan etableres.
Guiden kan du læse her!
Tænk over hvilken type arbejde, dine medarbejdere skal lave. Er det arbejde der kræver stor koncentration, eller er det arbejde, der kræver vidensdeling og sparring?
Er det en stor virksomhed, kan det også være godt at tage et individuelt kig på de forskellige afdelinger. Nogle afdelinger vil have større glæde af det åbne kontorrum end andre. Det gør sig også gældende i forhold til frie pladser. Det er ikke alle medarbejdere inden for de forskellige arbejdsområder, der vil have glæde af free seating
Det er også vigtigt at huske på, at et åbent kontor ikke kan stå for sig selv. I skal også have et alternativ til rådighed. Et sted, hvor enkelte kan trække sig tilbage til, hvis der skal holdes møder, eller der er behov for vigtige samtaler eller stor koncentration.
Små kontorer med stillezoner er særligt gode, hvis der er behov for dyb koncentration, eller der skal foretages uforstyrrede telefonsamtaler eller møder.
Det er altså altid vigtigt at have et alternativ, så forskellige medarbejderes behov kan opfyldes. De seneste par år har vi i den grad også erfaret, at hjemmearbejde i langt højere grad har været muligt på mange arbejdspladser, der hidtil ikke havde overvejet det som en mulighed. Det er ligeledes en god idé fortsat at tilbyde denne arbejdsmodel på mange arbejdspladser, da nogle medarbejdere i den grad trives med hjemmearbejde.
I åbne kontorlandskaber eller lignende store kontorer er det vigtigt, at der er styr på akustikken. Et rum med meget støj er nemlig ikke et godt arbejdsmiljø, og det kan ødelægge koncentrationen for de fleste.
Støj kan være mange ting. Det kan være snak henover bordene, telefonen der ringer eller opkald der skal besvares. Støj kan også være når kollegaen ved siden af taster løs på tastaturet, eller når der rykkes rundt på stole. Det kan også støje, når døre smækkes, eller når hæve-sænkebordet kører op og ned.
Støj kan være en stor forstyrrelse på arbejdspladsen, og det er derfor vigtigt at tænke over, hvordan vi kan undgå at støjen forstærkes. Dette gælder særligt i store kontorrum, hvor der kan være en tendens til at lydene forstærkes, og det runger helt. Og det kan være til stor gene medarbejderne.
Men hvad kan vi gøre for at undgå for meget støj på arbejdspladsen og særligt i de åbne kontormiljøer? Ovenfor kunne du læse lidt om, hvordan støj kan begrænses med indretningen – heriblandt større møbler som sofaer, samt skillevægge og gulvtæpper.
Men støj kan begrænses på mange måder. Herunder kan du læse lidt mere om, hvad du kan gøre for at begrænse støj på arbejdspladsen
Har I trægulve kan lyden dæmpes ved at lime træpladerne fast til betonen nedenunder. Desuden kan gulvtæpper som nævnt være en god idé, særligt på gangarealer.
Gardiner kan også hjælpe på akustikken. Her er det sågar muligt at finde særlige lyddæmpende gardiner. Det samme gælder polstrede møbler. Overvej eventuelt at få nogle polstrede lænestole eller en sofa – så har I også et afslappende sted til pausen.
Husk dog at være opmærksom på at gulvtæpper, gardiner og polstrede møbler samler mere støv, så der skal gerne være styr på rengøringen.
Det kan også være en god idé at overveje placeringen af larmende maskiner som printere og kaffemaskiner. Her kan det være en fordel at placere dem i aflukkede rum, så de ikke er til gene for de medarbejdere, der ikke bruger dem.
En anden god måde at forbedre akustikken i det åbne kontorlandskab er ved at bruge akustikplader. Akustikplader kan både findes som skærmvægge eller skillevægge, der fungerer som en form for lydvæg, der sørger for at fange støjen. Det er dog også muligt at finde akustikplader til væggen, som både hjælper med at forbedre lydlandskabet på kontoret, men også kan have en æstetisk effekt.
Akustikplader til væg findes i mange forskellige materialer og farver, og de kan dermed bruges som udsmykning på et kontor. Vælg eventuelt akustikpaneler i træ som kan skabe et flot og nordisk look.
Det er også muligt at finde akustikpaneler til at hænge op i loftet – eller ned fra loftet, der både har den lyddæmpende effekt, men også er udformet i flot materiale med mønstre.
Det er også muligt at sætte akustikplader på bagsiden af malerier, hvis I ikke er så meget til akustikpladernes udseende. Gemt bag et maleri har de samme lydabsorberende funktion, men I kan på samme tid have flot og inspirerende kunst på væggene.
Der er altså mange måder hvorpå lyd og støj kan absorberes, så det ikke er til gene på kontoret.
Uanset om der skal indrettes et åbent kontorlandskab eller mindre kontorer er det altid en god idé at gøre det i samarbejde med medarbejderne. Det kan eventuelt også gøres i samråd med rådgivere – det kan være arbejdsmiljøkonsulenter, indretningskonsulenter eller arkitekter.
Det kan være en stor omvæltning for en medarbejder at skulle flytte fra sit eget kontor til et større fælleskontor. Det er derfor vigtigt at lytte til medarbejderne og skabe en god overgang for dem. Opstår der problemer, må I i fællesskab finde ud af, hvordan de kan løses. Det gælder om at skabe et sted, hvor alle kan lide at være. Et sted der kan inspirere og danne de optimale rammer for en god arbejdsdag for medarbejderne.
Til større indretningsprojekter kan det være en god idé at få en rådgiver ind over projektet. Det kan være en indretningskonsulent med speciale i kontorindretning, en arbejdsmiljøkonsulent eller lignende. Til renovering eller nyt byggeri kan det også give mening at have en arkitekt eller rådgivende ingeniører med ind over, både i forhold til byggeriet, men også indretning og generelt arbejdsmiljø.
Rådgiverne kan hjælpe med alt fra byggeri til akustik – alt fra møbler til planter og farver. Og vigtigt at huske er selvfølgelig, at rådgiverne giver råd. I bestemmer, hvad I vil gøre med de råd. Men de er der, fordi de ved noget om indretning og arbejdsmiljø, så det kan være en god idé i hvert fald at tage nogle af rådene til sig, så I kan skabe de bedste rammer for arbejdspladsen.
Få tre tilbud på indretningskonsulenter her.
Skal I gå all in på kontorpladsindretningen, kan det også være en god idé at tage et kig på materialerne. Et skrivebord er nemlig ikke bare et skrivebord. De findes i mange forskellige materialer, størrelser osv. Der er stor forskel på kontorstole. For eksempel om de er i læder, stof eller andre materialer. Her tager vi et nærmere kig på de forskellige materialer til kontormøbler.
Et skrivebord er som sagt ikke bare et skrivebord. De findes i et væld af størrelser og materialer. Størrelsen afhænger først og fremmest af, hvad skrivebordet eller arbejdsbordet skal bruges til. Skal der stå en computerskærm og et tastatur – og skal der også være plads til en bærbar – så kræver det en del plads. Det kan også være, der skal være plads til forskellige kontorartikler.
Der er dog også mange andre faktorer, der spiller ind, når du skal vælge et skrivebord. Foruden skrivebordets højde, samt din sidestilling og afstand til skærmen, har skrivebordets materialer også betydning for dit arbejde.
Og det bedste materiale afhænger af, hvad du skal lave. Skal du skrive på papir eller tegne meget, vil en bordplade i glas egne sig godt. Det samme gælder hvis du skal arbejde på computeren.
Er du på udkig efter en mere robust og rengøringsvenlig bordplade, kan det dog være en god idé at gå efter laminat. Særligt typen Nano-laminat er et slidstærkt og modstandsdygtigt materiale. Bordplader i linoleum er også nemme at rengøre, og det har den egenskab, at det kan reparere sig selv, hvis der kommer småridser i overfladen. Desuden er linoleum antistatisk og antibakterielt.
Bordplader i træ er sjældent lige så holdbare som andre materialer. De kan nemt blive ridsede. Desuden kan de være vanskeligere at rengøre og holde ved lige.
De fleste skrivebordsplader er rektangulære, men der findes også mange ergonomiske skriveborde der har en lille bue, der hvor du skal sidde. Det giver dig på sin vis mere bordplads og bedre støtte til armene, men det gør også, at du kun sidder ordentligt ét sted ved bordet, kontra et rektangulært bord, hvor du kan sidde ved siderne også. Det er derfor lidt en smagssag og afhænger af, hvordan du vil sidde ved bordet.
I det hele taget kan det være en god idé at gå efter et bord med hæve-sænke funktion. Det giver dig mulighed for at indstille bordet, så det passer din højde og siddestilling, samt mulighed for at arbejde stående.
Når vi arbejder på kontor, sidder vi ofte lang tid ad gangen – og det er ikke en god ting. Faktisk er det ret usundt at sidde for meget ned, og vores kroppe har brug for at bevæge sig. Det er derfor en god idé at du varierer din arbejdsstilling i løbet af dagen. Det kan du blandt andet gøre med et skrivebord med hæve-sænke funktion. Men faktisk har din stol også stor betydning for din krops sundhed.
Derfor er det også vigtigt, at I har ordentlige stole på kontoret. Og en ordentlig stol er en ergonomisk stol.
Køber du kontorstole til arbejdspladsen kan du ikke sådan lige tage højde for de ansattes størrelse – ellers har størrelsen på kontorstolen normalt også betydning. Det kan derfor være en god idé at vælge en model i en forholdsvis almindelig størrelse, der passer til de fleste. Eller overvej om nogle medarbejdere har brug for en stol med et mindre eller et større sæde.
Det er også godt at tage et kig på stolens ryglæn. Skal det være et stort ryglæn, som støtter hele ryggen; et lille ryglæn, som støtter lænd; eller måske en såkaldt sadelstol uden ryglæn. Sadelstolen er især god til folk med dårlig ryg, da den støtter godt og hjælper din krop med at aktivere rygmuskler, mavemuskler og bækken.
Stolens funktioner er også væsentlige. Her taler vi især om vip. Det kan være en god idé at gå efter en model med mange vippefunktioner, så stolen kan tilpasses den enkelte medarbejders behov. Det kan være fremadvip, bagudvip, asynkron, synkron, multisynkron og freefloat. Nogle kontorstole giver mulighed for kun at vippe fremad eller bagud, mens andre har flere eller alle vip. Overvej hvad I har behov for.
Kontorstolens materiale har også betydning for kontorstolens komfort. Oftest er kontorstole beklædt med læder eller skind, kunststof eller uld.
Kunststof i dag er som regel meget slidstærkt og nemt at rengøre. En kontorstol med uld lyder måske ikke som det bedste – men det kan være et godt valg. Uld har nemlig også en stor slidstyrke, og så er det smudsafvisende, så det er nemt at holde rent. Desuden er uld mere åndbart og temperaturregulerende end eksempelvis kunststof eller læder og skind. Det er dog ikke alle, der synes uld er behageligt at sidde på.
Skind er et meget holdbart materiale, og det er nemt at rengøre. Det er dog et mere glat materiale, og det kan derfor være svært at sidde stabilt på en kontorstol med skind. Desuden kan læder og skind ikke på samme måde absorbere sved og fugt fra kroppen som uld kan, og der er dermed større risiko for at du rejser dig fra stolen med en våd plet på stolen.
Der kan også være forskel på hjulene på kontorstolen. Der findes nemlig hårde hjul og bløde hjul. Hårde hjul er lavet af samme materiale – samme plast og hårdhed hele vejen. Disse egner sig bedst til at køre på eksempelvis gulvtæpper, som er mere bløde. De hårde hjul giver dermed en vis stabilitet.
Bløde hjul har som regel en lidt lysere ring yderst i et lysere materiale. Denne type hjul er meget velkendt, og de egner sig godt på de fleste typer hårde underlag som trægulve, linoleum og skrivebordsunderlag.
Der er som sådan ikke én bestemt kontorstol, der er bedst – det afhænger meget af personen, som skal bruge kontorstolen. Det er dog en god idé at gå efter ergonomiske kontorstole til kontoret, så alle er sikret en god stol, der yder masser af støtte og komfort.
Støj i det åbne kontorlandskab kan mindskes ved brug af lydabsorberende interiør. Det kan være akustikplader, skærmvægge eller polstrede møbler.
Ja, der er særlige krav til rummets størrelse, samt regler for hvordan rummet skal indrettes. Læs mere på siden her eller på Arbejdstilsynets hjemmeside.