Virksomheder og erhverv findes i alle formater – både store og små – og derfor er det vigtigt at finde den helt rette løsning til sikring mod indbrud og brand. Det er ikke nok at have en god forsikring, for forsikringsselskabet vil som regel også kræve, at der er et velfungerende og ordentligt alarmsystem, der er med til at sikre jeres faciliteter og inventar. Forsikring er nemlig ikke nok. Det er også nødvendigt at sikre virksomheden.
Hvilken type alarmsystem I skal vælge, afhænger meget af virksomheden: Hvad laver I, hvilket inventar og værdigenstande har I, og hvordan kan I bedst sikre jer? Læs meget mere om det i denne guide om alarmsystem til virksomhed og erhverv.
Få tre tilbud på alarmsystemer her.
At sikre sin virksomhed og erhverv er ikke bare at installere en tyverialarm, og så er det det. Der findes nemlig mange forskellige måder, du kan sikre din virksomhed på, og en tyverialarm er bare én af dem. Det er derfor godt at overveje, hvad din virksomhed har behov for. Har I blot behov for en tyverialarm, eller skal der et mere samlet system til med indbrudsalarm, brandalarm og måske adgangskontrol?
Overvej derfor, hvad der er nødvendigt i din virksomhed. Uanset hvad er det altid nødvendigt at have brandalarmer, og alt efter hvad der er af inventar og værdigenstande i virksomheden, vil en tyverialarm eller indbrudsalarm også være værd at overveje. Er du i tvivl, kan du altid rådføre dig hos forsikringsselskabet, da de kan have særlige krav til indbrudsalarm.
En anden mulighed er også kameraovervågning, men her er det også vigtigt at sætte sig ind i lovgivningen på det område.
I dag er mange virksomheder, som tilbyder skræddersyede løsninger, der passer til dit erhverv. Det er dermed muligt at finde passende alarmsystemer eller alarmpakker, der kan sikre jer godt mod indbrud, hærværk, brand mm.
Med et professionelt alarmsystem kan I få mere ro i maven. Det giver mere tryghed og overskud, og det gør det nemmere for jer at passe jeres arbejde godt. For passer I på virksomheden og hinanden, kan I også passe jeres arbejde bedre.
En tyverialarm er ikke bare en tyverialarm, og til en virksomhed kan du som regel ikke bare bruge den samme type, som du bruger til hjemmet. Derfor er det også en god idé at få noget råd og vejledning ind over for at kunne finde den rette løsning. Flere forhandlere af alarm- og sikringssystemer tilbyder forskellige pakker til erhverv. Her kan du få tyverialarm til erhverv, og ofte med gratis installation, så du kan være sikker på, at det gøres ordentligt.
Det er muligt at vælge mellem forskellige pakker, hvor der er forskellige typer tyverialarmer. På den måde er det muligt at finde den helt rette løsning til din virksomhed. Alt efter pakkeløsningen er det også muligt at få nogen, hvor der er mulighed for vagtordning, døgnservice, samt eventuel adgang via smartphone.
Der findes også alarmsystemer, hvor der er adgangskontrol, så de ansatte skal bruge en kode, nøglekort eller nøglebrik for at få adgang. Det er en fordel med denne type adgangskontrol, fordi I nemmere kan have overblik over, hvem der kommer ind. Det kan man ikke på samme måde med en almindelig lås med en nøgle til.
Med den traditionelle lås og nøgler kan det være svært at holde styr på, hvem der har en nøgle, og hvem der ikke har. Hvis en af medarbejderne mister nøglen, så står I pludselig med en større regning, fordi både lås og resterende nøgler skal skiftes ud. Det kan hurtigt gå hen og blive dyrt.
Med adgangskontrol er det nemmere at sikre, hvem der kommer i bygningen. Desuden er det nemt at udskifte eller annullere et nøglekort eller en nøglebrik, hvis en medarbejder mister det.
Med adgangskontrol kan I også have et overblik over, hvor mange der er på arbejdspladsen, og hvem der er. Det kan især være vigtigt at vide i forbindelse med brand og uheld. På den måde kan I hurtigt danne jer et overblik over antallet af tilstedeværende, samt hvem der er til stede.
Nogle steder har du også mulighed for at vælge en tågealarm eller tågesikring, som hjælper med at holde tyvene væk. Her fylder en tågekanon lokalet med tæt tåge, så eventuelle indbrudstyve ikke kan se noget.
Røgen aktiveres i samarbejde med tyverialarmen, der går i gang, hvis en indbrudstyv kommer ind. I løbet af få sekunder vil et rum være fyldt med røg. På den måde er det svært for indbrudstyven at finde rundt, fordi vedkommende ikke kan se noget. Røgen bliver hængende i op til en time, og i mellemtiden vil politi eller vagtselskab sagtens kunne nå frem, inden tyven når at stikke af med jeres værdigenstande.
Tågesikringen er ikke farlig for mennesker eller dyr, og den gør heller ingen skade på møbler, tøj eller elektronisk udstyr. Denne type tyverialarm fungerer dermed også fint i forretninger, som gerne vil mindske risikoen for indbrud.
Uanset hvad er det vigtigt at finde en løsning, der passer din virksomhed. Og så skal du selvfølgelig tage højde for dit forsikringsselskab. Det er nemlig meget vigtigt at undersøge, om dit forsikringsselskab har særlige krav til tyverialarmer til erhverv. Det kan være særlige krav om niveau af tyverisikringen og lignende.
Dertil er det også vigtigt, at installeringen af tyverialarmen ordnes korrekt. Her er det også en god idé at gå efter en professionel alarminstallatør, som er ISO9001 godkendt. ISO9001 er et kvalitetsledelsessystem, som er brugt i hele verden, og som bruges til at betegne kvalitet og effektiv styring og struktureret kundedialog. Det er derfor et godt pejlemærke at gå efter ISO9001 godkendte alarmvirksomheder og installatører.
I dag tilbydes der mange forskellige muligheder for kamera- eller videoovervågning, og det er en nem og smart løsning, fordi du ofte kan få hjælp til installationen. I dag er det også muligt at få trådløs videoovervågning, som gør installationen meget nemmere. I mange tilfælde er det muligt at få en fin skræddersyet løsning, som passer til din virksomhed
Kameraovervågning eller videoovervågning er en meget populær metode at sikre en virksomhed på, men her er det især vigtigt at leve op til en række lovmæssige krav. Kameraovervågning fungerer som regel ikke helt alene, men som et supplement til andre typer alarmer til erhverv.
For at kunne opstille kameraovervågning er det som sådan lovligt at overvåge offentlige rum – for virksomheder. Reglerne er anderledes for private, da det her kun er tilladt at overvåge egne private områder som hus og have, samt indkørsel.
For virksomheder gælder det dog, at de må opstille overvågning af facader og indgange, men ikke ud mod gader og andre offentlige områder. Læs mere om det i TV-overvågningsloven her.
For nogle virksomheder er det tilladt at overvåge offentlige områder. Det gælder fabriksområder, tankstationer og overdækkede indkøbscentre. Men i begge tilfælde er det nødvendigt, at der er skiltet tydeligt med, at der er videoovervågning. Det gør sig derfor også gældende i de mindre virksomheder, hvor der kun overvåges mod facader og indgange.
Vigtigt er det også, at du sørger for at registrere din overvågning i politiets register for TV-overvågning. Ellers må du ikke sætte overvågning op i din virksomhed.
For at opsummere kort:
Nogle virksomheder kan have behov for mere specielle løsninger som porte og andre mekaniske sikkerhedsløsninger. Der kan også være tale om bomme eller hegn, som omgiver virksomhedens område.
Der findes mange muligheder inden for denne type sikkerhedsløsning, som både kan fås automatiske eller manuelle. Du kan få porte der kan styres gennem smartphone, så du kan åbne den når du ankommer. Porte findes i mange størrelser, og de egner sig derfor også godt til større virksomheder, der kan have behov for indgangspartier i stor størrelse.
Det er også muligt at få hegn omkring virksomhedens område. Her findes der også mange forskellige typer hegn, der både kan holde indbrudstyve såvel som dyr og skadedyr ude. Sammen med et hegn kan det også være en god idé at overveje indgangen gennem hegnet. Skal det være en låge eller en bom? Her er det muligt at få bomme, der både kan betjenes manuelt eller automatisk.
Skal virksomheden brandsikres er der mange foranstaltninger, der kan tages – foruden at have en god brandalarm. Det er selvfølgelig vigtigt at have en brandalarm, både i de private hjem og på arbejdspladsen. Men særligt på arbejdspladsen kan det være nødvendigt med ekstra foranstaltninger, når det gælder brandsikring.
Her er det selvfølgelig altid vigtigt at forebygge og undgå brand. Det er vigtigt, at du har den rette brandsikring, og at den er installeret korrekt, og den løbende tjekkes og vedligeholdes.
I nogle tilfælde kan myndighederne også kræve et brandsikringsanlæg. Her er det nødvendigt at installationerne afprøves og kontrolleres, inden det tages i brug.
Til brandsikring er der forskellige muligheder: Det kan være sprinkleranlæg, brandventilation, automatisk rumslukning og lignende. Det kan også være en god idé at have brandslukkere stående. Særligt i køkkener, eller andre områder, hvor der kan være risiko for brand.
Læs mere om brandsikring hos Sikringsguiden.
Måske spørger du dig selv, om det nu også er nødvendigt med et særligt alarmsystem til erhverv? Og i langt de fleste tilfælde er svaret ja. Først og fremmest fordi mange forsikringsselskaber kræver alarmsystemer i et eller andet omfang, alt afhængigt af virksomhedens størrelse og inventar. Men lige så meget for sikkerhedens og tryghedens skyld.
Det er dog ikke de eneste gode grunde til at have et alarmsystem til erhverv. Andre fordele ved et alarmsystem er blandt andet:
Der er altså masser af fordele og gode grunde til at have et alarmsystem, der kan bidrage til at beskytte din virksomhed mod indbrud, hærværk og brand.
Desuden er der som nævnt mange forsikringsselskaber, der kan stille krav om, at din virksomhed skal have en form for sikringssystem. Det afhænger meget af virksomhederne og jeres værdigenstande, samt hvor attraktivt det kan være for en tyv at begå indbrud. Her kan forsikringen stille krav om, at du eksempelvis skal have en indbrudsalarm – i visse tilfælde med døgnvagt på. Det kan også være krav om videoovervågning eller lignende sikkerhedsforanstaltninger.
Der kan også være krav til særlige typer låse, gitre og andet, der kan beskytte bygning og indgangspartier mod at blive brudt igennem.
I dag ligger sikringsniveauer fra 10 og op til 60, hvor 10 er den laveste sikring, og 60 er det højeste. Det er dit forsikringsselskab, der vælger hvilket niveau virksomheden ligger på. Ligger I kun på 10, er der som sådan ikke krav til en alarm med overvågning. Derfor kan det dog stadig være en god idé for jeres egen sikkerheds og trygheds skyld.
Skal der kameraovervågning eller anden form for elektronisk overvågning til, ligger det på sikringsniveau 20. Her kræver forsikringsselskabet også, at alarmsystemet bliver monteret af en godkendt, professionel installatør. Desuden skal overvågningen også foretages af en politigodkendt kontrolcentral. Og så skal du som nævnt ovenfor også have registreret overvågningen i politiets register.
Men tilbage til spørgsmålet – om det er nødvendigt med et alarmsystem til erhverv. Som sådan ja, men det afhænger af sikringsniveauet på din virksomhed, bedømt af forsikringsselskabet. Men i de fleste tilfælde vil en form for sikring være en god idé for jer. Om ikke andet så for jeres egen tryghed og sikkerhed.
Sikringsguiden anbefaler, at små og mellemstore virksomheder sørger for at lave en såkaldt sikringspolitik, der gør det nemmere for dem at håndtere sikring mod indbrud og hærværk.
En sikringspolitik er en form for fælles værdisæt, hvor I i virksomheden laver en plan for, hvordan I vil håndtere sikringen af virksomheden og forebygge indbrud, og hvordan I skal forholde jer, skulle uheldet være ude.
Med en sikringspolitik får I lavet et system. Her får I udpeget personer, som er ansvarlige for virksomhedens sikkerhed. En sikringspolitik er også med til at gøre virksomhedens holdning til indbrudssikring og personsikkerhed synlig for medarbejderne. På den måde ved de også, hvad der gøres for at undgå indbrud, og hvordan de skal håndtere situationen, hvis der skulle ske noget.
Med en sikringspolitik finder I som virksomhed ud af, hvilke risici der er i hverdagen: Hvilke svage led er der, og hvordan sikrer I dem?
Sikringsguiden nævner fire punkter, som I skal bruge for at lave en sikringspolitik for jeres virksomhed:
Først skal I altså finde ud af, hvor I er mest udsatte: Hvor er der risiko for indbrud, og hvilke værdigenstande har I, og hvordan håndteres de? Er der nogen svage led, og hvordan kan I forbedre dem? Lav eventuelt en liste over tidligere uheld, skader, indbrud mm, og se på hvilket tab det har medført.
Det kan være svært at forestille sig for nyere mindre virksomheder, der måske aldrig har været udsat for tyveri, uheld eller lignende, men ellers kan I overveje, om det er sandsynligt, at sådanne hændelser vil ske.
Overvej dernæst hvilket sikringsniveau I har behov for – eventuelt i samråd med forsikringsselskabet, hvis I er i tvivl. Hvor stor må omkostningen være på at få sikret virksomheden? Og hvilke rutiner kan I indarbejde i arbejdsdagen, der kan bidrage til at minimere risikoen for indbrud mm.
Skulle der ske skader, indbrud, uheld mm. er det også en god idé at I finder ud af, hvem der er skal tage sig af det: Hvem gør hvad? Det er ikke noget, der behøver fylde meget i hverdagen, men det er rart at vide, at der er personer, der håndterer situationen, hvis der skulle ske noget.
Selvfølgelig er det også godt at overveje skadefinansieringen. Her er det selvfølgelig godt at sørge for, at virksomheden er forsikret – men hvad skal indgå i forsikringen? Ved større hændelser kan der forekomme produktionstab, så overvej om det skal være med i jeres forsikring, og overvej hvad det koster.
Det er selvfølgelig altid ledelsens ansvar at finde ud af, hvem der skal have ansvar for sikkerheden i det daglige. I mindre virksomheder som små kontorer, butikker og lignende, er det som regel lederen eller ejeren, der selv skal stå for sikkerheden, mens større virksomheder og butikker har en medarbejder som sikringsansvarlig.
Skal det ikke være lederen eller indehaveren selv, er det godt at vælge en person, som selv er interesseret i at klare opgaven – og som har forståelse for opgaven. Læs mere på Sikringsguiden om, hvilke opgaver den sikringsansvarlige kan varetage. Overvej også, om den ansvarlige medarbejder måske skal deltage i kurser eller en uddannelse for at blive godt forberedt som sikringsansvarlig.
At have en god rutine kan forebygge mange skader, uheld og indbrud. Det gælder både under arbejdsdagen, men især også ved fyraften. Hvad skal der gøres, når den sidste går hjem, og skal en bestemt medarbejder have ansvaret for at lukke virksomheden?
I små virksomheder er det ikke altid muligt at have en bestemt medarbejder som ansvarlig for fyraftensrunden. Her kan det derfor være en god idé at sørge for, at alle medarbejdere har styr på, hvordan I lukker ned.
I alle tilfælde kan det være en fordel at lave en tjekliste for fyraften.
Læs også gerne Sikringsguidens tjekliste for at finde flere punkter, der kan være relevante for din virksomhed.
Overvej også om opvaskemaskinen skal fyldes og sættes i gang, så den er klar til at blive tømt morgenen efter – det kan selvfølgelig have sine fordele i forhold til det gode kontormiljø. Men der kan også være risiko for at maskinen står af om aftenen, og I kan stå med en træls vandskade morgenen efter. Overvej derfor, om det er bedre at lade opvasken stå i maskinen til næste morgen.
Der findes alarmsystemer til alle typer virksomheder – både små, mellemstore og store virksomheder. Hvilket alarmsystem I skal have, afhænger blandt andet af jeres forsikringskrav, værdigenstande mm.
Her på siden kan du få et godt tilbud på tre alarmsystemer, som alle er forsikringsgodkendte.
Prisen på alarmsystemer varierer alt efter hvad I har behov for. Mange sikringsudbydere tilbyder skræddersyede aftaler, så I kan få den alarmsikring I har behov for.
Om virksomheden har behov for videoovervågning, afhænger af hvilke krav jeres forsikringsselskab stiller. I nogle tilfælde er det nødvendigt.