Indretning til private virksomheder

Uanset om det er i det offentlige eller det private, er det indretningen en vigtig del af arbejdspladsen. Et godt arbejdsmiljø kommer nemlig især til udtryk gennem indretningen. Det kan dog være svært at vide, hvor vi skal starte, når vi skal indrette kontor eller arbejdsplads for en privat virksomhed.

Hvordan du skal indrette din private virksomhed, afhænger selvfølgelig af, hvad I laver, og hvor stor virksomheden er. Kontorer skal selvfølgelig indrettes på bestemte måder – i nogle virksomheder kan det give god mening at indrette et storrumskontor eller åbent kontorfællesskab, mens andre virksomheder måske ikke egner sig til denne type indretning. Hvilke møbler skal I vælge? Skal der være fokus på design eller funktionalitet? Og hvad med farver?

Det kan også være relevant at tænke over, hvad indretningen på arbejdspladsen skal udstråle – skal den afspejle virksomhedens værdier og brand?

 Læs mere her om hvad du bør overveje, hvis du skal indrette din private virksomhed.

Få hjælp hos en indretnings-konsulent

Det kan være svært at finde hoved og hale i indretningen – hvordan vælger vi nu lige de bedste løsninger, der kommer medarbejderne til gode? Er du på helt bar bund, kan det være en fordel at få hjælp hos en indretningskonsulent.

Der er indretningskonsulenter der specialiserer sig i mange forskellige områder. Nogle er specialister i offentlige virksomheder og store virksomheder, mens andre har godt styr på indretning til mindre virksomheder. Nogle ved en masse om kontorindretning, mens andre ved en masse om indretning til andre typer erhverv.

Få tre tilbud på indretningskonsulenter her.

designer vælger farve og fliser

Har du endnu ikke indsendt en opgave?

Indretning er vigtig

Indretning har stor betydning for medarbejdernes trivsel og effektivitet – større end mange måske går og tror. Arbejdspladsen er et sted, hvor vi tilbringer en stor del af dagen. Derfor er det vigtigt, at det er et godt sted at være – og derfor er det vigtigt, at vi har fokus på indretningen.

Det gælder ikke bare om at proppe nogle kontormøbler ind i et lokale – og bum, så har vi et kontor, og så er medarbejderne glade. Der er mange ting, vi skal tage højde for, såsom:

Der skal både stilles de rette redskaber, kontorartikler og møbler til rådighed, men også være fokus på rummet som helhed – hvordan er belysningen? Er der for lidt lys, er der for meget lys, eller er det lige tilpas?

Hvad med indeklimaet? Er luften knastør, fugtig – lugter der? Et dårligt indeklima er ikke bare ubehageligt at være i, men kan være decideret skadeligt. Det er derfor vigtigt, at der både er en passende temperatur og lav luftfugtighed.

Møbler handler ikke bare om et skrivebord og en kontorstol – der bør være fokus på ergonomi og komfort. På kontorer sidder medarbejderne ofte i lange perioder ad gangen, og det kan være hårdt for især ryg, nakke og skuldre. Det er derfor vigtigt at tænke over, hvordan arbejdspladsen kan gøres mere behagelig for medarbejderne, så de ikke risikerer at få rygproblemer.

Hvordan håndterer vi støj – er der meget lydt? Er der rumklang eller generel støj? Tænk over hvordan akustikken kan forbedres gennem indretningen.

Hvordan inspirerer vi medarbejderne til at gøre et godt stykke arbejde? Hvad er inspirerende indretning, og hvordan kommer det til udtryk gennem farver, kunst og lignende elementer?

Det er alt sammen noget, der er vigtigt at tænke over, når en privat virksomhed skal indrettes. Arbejdspladsen skal indrettes med henblik på et godt arbejdsmiljø – og til gavn for medarbejderne. For det vil også være til gavn for virksomheden og produktiviteten – og det kan på sigt også have en positiv effekt på indtjeningen.

Så er du i tvivl om, hvorvidt det giver mening at investere tid og penge i ordentlig indretning? Så ja, det vil det som regel.

privat virksomheds kontor

Vi reagerer på omgivelserne

Vi mennesker reagerer på vores omgivelser – vi reagerer på klimaet, lyden, materialerne og meget mere. Det har betydning for os, om et skrivebord er placeret lige foran vinduet, hvor lyset hamrer ind. Det har betydning for os, at der ikke er nok lys i lokalet. Eller at luften er tung og føles indelukket.

Det har stor betydning for os, om vi sidder på en billig, gammel kontorstol, eller vi sidder på en god, ergonomisk kontorstol.

Larmer det, når kollegaens kontorstol kører hen over gulvet? Er du træt af at høre på smalltalk, eller en der spiser gulerødder? Støj er i den grad noget, der er et problem på arbejdspladsen – og det er en af de ting, der påvirker effektiviteten og medarbejdernes velvære i høj grad. Vi reagerer på støj – og hvis vi skal arbejde i et støjende miljø, kan det påvirke os mentalt, og på sigt påvirke produktiviteten.

Tænk derfor over, hvordan arbejdspladsen kan indrettes, så medarbejderne reagerer positivt på omgivelserne. Det skal være et sted, der er trygt og rart – et sted der inspirerer og fordrer til kreativitet.

Vil du gerne læse mere om, hvordan du indretter arbejdspladsen med fokus på ergonomi eller akustik, kan du læse om det her:

Du kan også læse mere om, hvordan du skaber et godt arbejdsmiljø gennem positiv indretning her.

åbent kontor

Indret arbejdspladsen i jeres stil

Når der er styr på alt fra ergonomi til akustik og belysning, kan det alligevel være, at det ikke helt er nok. Det kan også være nødvendigt at overveje, hvilken type virksomhed, der er tale om – og hvad I gerne vil udstråle. Især hvis I af og til får besøg af kunder og potentielle samarbejdspartnere.

Det kan derfor være en god idé at indrette ud fra jeres brand og værdier. Hvad vil I gerne udstråle, og hvordan kan det afspejles i indretningen? Her kommer design og æstetik ofte på bane – og det er noget, der for mange kan være svært selv at finde hoved og hale i.

Ved at hyre en professionel indretningskonsulent, kan I få hjælp til at udtrykke jeres brand og stil gennem indretningen. Skal indretningen være minimalistisk og stilren? Eller må der gerne være masser af farver og pang? Måske skal det være noget midt imellem? Hvad vil I gerne udstråle på arbejdspladsen? Seriøsitet og professionalisme? Kreativitet og sjov? Hygge og nærvær?

Det er alt sammen noget, en dygtig indretningskonsulent kan hjælpe jer med. I kan både få hjælp til at vælge de rette møbler og inventar, samt hvordan møblerne skal placeres. Desuden kan I få hjælp til farver, kunst og andet inventar af den mere æstetiske art. Alt sammen noget som kan være med til at udtrykke jeres virksomhed, og det I står for.

Læs mere om indretning af kontorer og arbejdspladser her.

Har du endnu ikke indsendt en opgave?

Ofte stillede spørgsmål

Det kommer an på, om du er på udkig efter møbler og kontorartikler, eller om du har behov for hjælp til indretningen hos en indretningskonsulent. Her hos Erhvervsforsyning.dk kan du få tre uforpligtende og gratis tilbud på det, du har behov for.

Ja, mange indretningskonsulenter tilbyder konsultation til både private og offentlige virksomheder.

Det afhænger af hvilken type virksomhed, der er tale om, samt hvad I har behov for. Tænk over, hvordan du bedst kan lave et godt arbejdsmiljø, der kommer medarbejderne til gode. Hav også gerne virksomhedens stil og brand med i tankerne, når du skal overveje indretning, farver mm.